Jak mě vyhodili s Oktávkou za nic z technické kontroly STK na emise.
Čas se opět nachýlil po dvou letech na technickou kontrolu auta. To bude opět
pohoda jako vždy, říkal jsem si. Moc nejezdím, v zimě vůbec ne, od posledně pár
kilometrů, co by se mohlo stát? Takže jsem to vůbec neřešil a objednal se.
Asi za 14 dní, pohoda. Hned po příchodu mě lehce šokovala cena, opět se to
zvedlo, už na nějakých skoro 1700,-. No dobře. Po pár minutách čekání mě pán
vyzval, ať si najedu na emise. Napojil cajky, interface na řídící jednotku
a začal měřit. Pane, svítí Vám kontrolka motoru. Cože? Dyť doteď nesvítila?
No ale teď svítí, tak buď ještě zjistím co tomu je, nebo to zrušíme, vrátíme
Vám peníze a přijedete, až si to spravíte.
Lehce konsternovaný jsem souhlasil, že odjedu. dobře vrátili mě prachy a jel sem
do háje. Jak sem se trochu probral z šoku, napích sem auto na PC diagnostiku
a ejhle, nějaká chyba ojedinělá tam byla. 16514 Řada válců 1 Sonda 1. Tak jsem
si říkal, no nic, to je určitě nějakej omyl, po zimě jak to dlouho nejelo, tak
se to ještě neprobralo ze zimního spánku.:) Tak sem to jednoduše smázl,
pak už se to neobjevovalo a s pocitem, jak sem stím vydrbal se objednal na další
termín.
Přijedu tam, ne, napichl to a hlásí mě, vy máte nějaké vynulované Readiness
kódy? Co to kurva je?, říkal jsem si v duchu. No nic nevím co to je. Aha, aha
a tak začal měřit. Auto neskutečně řvalo, prej se tenhle typ motoru (AVU) měří
nad 4000ot. Pořád tam skákali na tom cajku nějaká červená čísla. Dokonce tam
připojil ještě nějakou přídavnou sondu a šachoval s tím. Nakonec mě oznámil,
že hodnoty emisí jsou v cajku, ale nefunguje prý nějaká regulace čehosi. Prej
to má být 0-900 a bylo to 1100. Nazdar, vyhodili mě podruhé s tím, že mě vrátili
890,- za technickou a 800,- za emise si nechali, s tím že opakované emise sou
do měsíce za 400,- a nazdar.
Ufff, co teď? Nechápu, nic. Hodnoty emisí v požadovaných rozmezích, dokonce
stejné jako při minulých kontrolách, akorát s rozdílem "auto neprospělo".
A opět po jejich "zákroku" se rozsvítila kontrolka motoru. No co, prostě
nějakýho kreténa, co si to nezařídí přes známého asi musej vyhodit.
Ok, takže jsem začal hledat co by to mohlo být. Ta chyba v mnoha diskuzích
znamenala výměnu Lambda sondy před katalyzátorem. V autorizovaném servisu pětka
plus práce. Připojené jsou ty lambdy pod autem a ta před katalyzátorem je úplně
debilně mezi kabinou a motorem, takže se tam nedá dostat ani zespoda ani zvrchu.
Dokonce jsem to zkoušel měřit a nezdálo se, že by to fungovalo jak má (nakonec
jsem zjistil, že sem to měřil asi blbě, ale to je jedno).
Sehnal jsem si novou sondu od Bosh za mnohem menší cenu, domluvil si výměnu
v autorizovaném servise, protože fakt ten přístup a oni na to snad mají i nějaké
přípravky. Nakonec jsem byl moc rád, že sem to nedělal sám, protože přišli
na další závadu - prasklá nějaká trubka na sání, což mohlo taky udělat problém
chodu motoru.
Nastudoval jsem si, co jsou to Readiness Kódy a po výměně už sem si to sám
nastavil a vypadalo to dobře všechny kódy na 0, lépe řečeno 00000000.:)
Důležité ponaučení: při smazání jakékoliv závady se Readiness Kódy nastaví
na 11111111 a jen určitou delší jízdou nebo testama(6) z PC se nastaví na nuly.
Pokud na technické nemáte samý nuly, ten jejich přístroj začne testovat všechno
možné a auto pak neprojde.;) Pokud jsou hodnoty emisí v normálu, tak je to potom
naprostá buzerace a hnus.
No dobře, o pár tisíců lehčí jsem se objednal na další buzeraci. Přijedu tam,
a hned na recepci mě paní upozornila na "delší dobu", ať stím počítám, že jim
ráno nešel "systém". Super, tak to bude o 15.min víc, říkal jsem si. Haha chyba
lávky, nešel internet, prej síťová karta na hlavním servru, co posílá data
kamsi do řiťi a čekal jsem tam, nekecám, 2,5 hodiny! Některý lidi už to
nevydrželi a odjeli. Ještě že já mám času dost. A to ještě jsemsi říkal, že maj
zdržení, tak to bude rychlý. Emise teda v pohodě, ale při vlastní technické
na autě kontroloval i zadní pásy jesi se navíjejí a chtěl zkontrolovati třetí
pás pod sedadlem, jesi sem ho náhodou nevyšrouboval a neprodal.:)
Ale dopadlo to dobře, po 3 hodinách a víc jak 2 litrech mám zas na 2 roky
pokoj.
Otázkou je, co "stát" vymyslí na řidiče starších aut příště!
PS.: nakonec jsem ale rád, že to funguje přesně jak má, protože jsem se dále
dočetl, že to má vliv na spotřebu ta regulace lambdy a že by mohl i dřív odejít
katalyzátor, což je potom další cenový level za opravu!
2002 1,6 75kW AVU motor, najeto 65000 km.
|