Jak mě vyhodili s Oktávkou za nic z technické kontroly STK na emise.

Čas se opět nachýlil po dvou letech na technickou kontrolu auta. To bude opět pohoda jako vždy, říkal jsem si. Moc nejezdím, v zimě vůbec ne, od posledně pár kilometrů, co by se mohlo stát? Takže jsem to vůbec neřešil a objednal se. Asi za 14 dní, pohoda. Hned po příchodu mě lehce šokovala cena, opět se to zvedlo, už na nějakých skoro 1700,-. No dobře. Po pár minutách čekání mě pán vyzval, ať si najedu na emise. Napojil cajky, interface na řídící jednotku a začal měřit. Pane, svítí Vám kontrolka motoru. Cože? Dyť doteď nesvítila? No ale teď svítí, tak buď ještě zjistím co tomu je, nebo to zrušíme, vrátíme Vám peníze a přijedete, až si to spravíte.
Lehce konsternovaný jsem souhlasil, že odjedu. dobře vrátili mě prachy a jel sem do háje. Jak sem se trochu probral z šoku, napích sem auto na PC diagnostiku a ejhle, nějaká chyba ojedinělá tam byla. 16514 Řada válců 1 Sonda 1. Tak jsem si říkal, no nic, to je určitě nějakej omyl, po zimě jak to dlouho nejelo, tak se to ještě neprobralo ze zimního spánku.:) Tak sem to jednoduše smázl, pak už se to neobjevovalo a s pocitem, jak sem stím vydrbal se objednal na další termín.
Přijedu tam, ne, napichl to a hlásí mě, vy máte nějaké vynulované Readiness kódy? Co to kurva je?, říkal jsem si v duchu. No nic nevím co to je. Aha, aha a tak začal měřit. Auto neskutečně řvalo, prej se tenhle typ motoru (AVU) měří nad 4000ot. Pořád tam skákali na tom cajku nějaká červená čísla. Dokonce tam připojil ještě nějakou přídavnou sondu a šachoval s tím. Nakonec mě oznámil, že hodnoty emisí jsou v cajku, ale nefunguje prý nějaká regulace čehosi. Prej to má být 0-900 a bylo to 1100. Nazdar, vyhodili mě podruhé s tím, že mě vrátili 890,- za technickou a 800,- za emise si nechali, s tím že opakované emise sou do měsíce za 400,- a nazdar.
Ufff, co teď? Nechápu, nic. Hodnoty emisí v požadovaných rozmezích, dokonce stejné jako při minulých kontrolách, akorát s rozdílem "auto neprospělo". A opět po jejich "zákroku" se rozsvítila kontrolka motoru. No co, prostě nějakýho kreténa, co si to nezařídí přes známého asi musej vyhodit.
Ok, takže jsem začal hledat co by to mohlo být. Ta chyba v mnoha diskuzích znamenala výměnu Lambda sondy před katalyzátorem. V autorizovaném servisu pětka plus práce. Připojené jsou ty lambdy pod autem a ta před katalyzátorem je úplně debilně mezi kabinou a motorem, takže se tam nedá dostat ani zespoda ani zvrchu. Dokonce jsem to zkoušel měřit a nezdálo se, že by to fungovalo jak má (nakonec jsem zjistil, že sem to měřil asi blbě, ale to je jedno).
Sehnal jsem si novou sondu od Bosh za mnohem menší cenu, domluvil si výměnu v autorizovaném servise, protože fakt ten přístup a oni na to snad mají i nějaké přípravky. Nakonec jsem byl moc rád, že sem to nedělal sám, protože přišli na další závadu - prasklá nějaká trubka na sání, což mohlo taky udělat problém chodu motoru.
Nastudoval jsem si, co jsou to Readiness Kódy a po výměně už sem si to sám nastavil a vypadalo to dobře všechny kódy na 0, lépe řečeno 00000000.:) Důležité ponaučení: při smazání jakékoliv závady se Readiness Kódy nastaví na 11111111 a jen určitou delší jízdou nebo testama(6) z PC se nastaví na nuly. Pokud na technické nemáte samý nuly, ten jejich přístroj začne testovat všechno možné a auto pak neprojde.;) Pokud jsou hodnoty emisí v normálu, tak je to potom naprostá buzerace a hnus.
No dobře, o pár tisíců lehčí jsem se objednal na další buzeraci. Přijedu tam, a hned na recepci mě paní upozornila na "delší dobu", ať stím počítám, že jim ráno nešel "systém". Super, tak to bude o 15.min víc, říkal jsem si. Haha chyba lávky, nešel internet, prej síťová karta na hlavním servru, co posílá data kamsi do řiťi a čekal jsem tam, nekecám, 2,5 hodiny! Některý lidi už to nevydrželi a odjeli. Ještě že já mám času dost. A to ještě jsemsi říkal, že maj zdržení, tak to bude rychlý. Emise teda v pohodě, ale při vlastní technické na autě kontroloval i zadní pásy jesi se navíjejí a chtěl zkontrolovati třetí pás pod sedadlem, jesi sem ho náhodou nevyšrouboval a neprodal.:)
Ale dopadlo to dobře, po 3 hodinách a víc jak 2 litrech mám zas na 2 roky pokoj.
Otázkou je, co "stát" vymyslí na řidiče starších aut příště!

PS.: nakonec jsem ale rád, že to funguje přesně jak má, protože jsem se dále dočetl, že to má vliv na spotřebu ta regulace lambdy a že by mohl i dřív odejít katalyzátor, což je potom další cenový level za opravu!
2002 1,6 75kW AVU motor, najeto 65000 km.